úterý 30. července 2024

Bazilika Navštívení Panny Marie - Olomouc, Svatý Kopeček



Porušila jsem své pravidlo a vydala se v letním horku na malý výlet. Navštívila jsem Svatý Kopeček. Protože jsem věděla, že ráno bude mše, spěchala jsem, abych si alespoň něco v klidu prohlédla. Přede mnou do kostela vešel jeden muž, tak jsem pospíchala, ať oba dva neboucháme dveřmi. Ten pán si mě všiml a  druhé dveře mi podržel, rychle jsem vklouzla do kostela, kde už byli nějací lidé. Kostel jsem spěšně prošla, udělala pár snímků, odříkala malou modlitbu a odcházím. Jaký byl můj úlek, když jsem na na dveřích viděla ceduli "zákaz fotografování"!!! Bylo mi líto jak zákazu, tak jeho porušení. Proto nebudu publikovat těch pár fotek, které jsem udělala v interiéru a napíšu jen tolik: Vcelku malý chrám, avšak velmi zdobný. Především strop je nebývalé členitý, s velkým množstvím stropních maleb a soch. Musím se opět sklonit před zručností a uměním starých mistrů a řemeslníků!!! Klobouk dolů!!! - Do poutního areálu s kaplí Jména Marie jsem se nedostala, bylo zavřeno (kdoví, zda i tam není zákaz focení).

6 komentářů:

Jitka řekl(a)...

Je to zajímavé,někde se fotit může a někde je zákaz.Já vždy koukám po cedulích,většinou mají škrtnutý fotoaparát na dveřích.Bazilika je moc krásná stavba.Měj se hezky

můj FOTO svět řekl(a)...

děkuji, ... někde jsem četla, že ty nejvýznamnější kostely "žijí" z toho, že prodávají povolení k focení nebo sami vydávají tisky (knihy, brožury, pohlednice a pod.), ale oficiálně to nevím. Po kostele ve Fulneku je to druhý kostel, kde jsem se se zákazem focení setkala - možná proto, že navštěvuji ty "obyčejné" ....

Trvalka Dahlia řekl(a)...

V bazilice jsme byli a fotila jsem, ale je to již dost roků. Mrzí mne, že jsme neměli čas jít i do zdejší ZOO, to má manžel na rozdíl od kostelů rád.Pak jsme šli k Hradisku a do města, kde se mi pokaždé moc líbí. Olomouc je krásné město. Jiřina z N.

můj FOTO svět řekl(a)...

taky se chystám někdy navštívit Hradisko, tak uvidím, zda to vyjde ...

Kaleidoskop podle Hanky řekl(a)...

Já jsem věděla, že tu bude něco, co mě zajímá! Loni jsem dostala týdenní pobyt v Olomouci k narozeninám a dárce chtěl, abychom navštívili hlavně tuto baziliku. Vybrali jsme termín mimo sezónu a letní horka a také nebyly žádné poutě ani bohoslužba. Bazilika minor byla otevřená, bylo nás tam minimálně a přítel hned upozorňoval na zákaz focení. No, hledala jsem možnost, jak to "obejít". A brzy se povedlo. Přišli dva duchovní v kněžském rouchu ještě s jedním člověkem a všichni měli fotoaparát a začali fotit. Tak mohou fotit oni a já ne?? Ne, panečku, já nejsem nic horšího. Pak jsme šli do toho muzea a tam jsem si s jedním duchovním ráda popovídala a také jsem mu řekla svůj názor na ty zákazy focení. Tyto rozhovory mám ráda, mám ty fotky i na svém blogu. Nevyfotím já, vyfotí sto dalších, jaképak porušení... ☺

můj FOTO svět řekl(a)...

zákaz focení platí, ale je možnost si zažádat o povolení (v Praze), je ale fakt, že někdo na zákazy nedbá, všimla jsem si na netu, že mnoho lidí publikuje fotky z míst, kde focení není povoleno (např. vysílač Ještěd - sledovala jsem pak diskuzi na netu ohledně pokuty) ...